Monday 8 September 2014

Sembelit Dalam Kalangan Kanak-kanak


Pernah tak anak-anak anda mengalami masalah sembelit..??? Kadang-kadang sampai 2 ke 3 hari masih tidak membuang...atau mengalami maslah sembelit... Lebih membimbangkan ialah kanak-kanak terutama yang masih bayi atau baru berumur setahun tidak pandai mengadu untuk memberitahu ketidakselesaan yang dihadapi.

Macam orang dewasa juga, jadual buang air bagi setiap kanak-kanak juga berbeza. Malah kekerasan najis yang keluar juga tidak sama dengan kanak-kanak yang tiada masalah sembelit. Bayi yang diberikan susu badan akan  buang air setiap kali selepas disusukan atau sekali dalam masa tujuh hingga 10 hari.

Namun biasanya bayi yang diberi susu badan buang air sekurang-kurangnya sekali dalam masa dua hingga tiga hari. Mengenai kekerasan najis, anda hanya perlu bimbang jika ia menyebabkan anak mengalami masalah untuk buang air.

Sembelit adalah masalah biasa di kalangan kanak-kanak khususnya ketika mereka dilatih untuk ke tandas atau selepas melalui pengalaman  buang air yang menyakitkan.

ANTARA TANDA-TANDA ANAK ANDA MENGALAMI MASALAH SEMBELIT
1. Sakit perut (datang dan pergi)
2. Kurang lapar berbanding biasa
3. Berkelakuan resah dan tidak selesa
4. Luka pada dubur – yang menyebabkan rasa sakit dan berdarah apabila buang air. Ini disebabkan anak anda meneran terlalu kuat untuk memaksa najis yang keras dan besar keluar.
5. Berkelakuan menahan (bagi mengelakkan rasa sakit) seperti mencangkung, menyilang kaki atau tidak mahu duduk di atas mangkuk tandas
6. Anda boleh mengesan ketulan keras apabila menekan perutnya.

YourQasehIndependentDistributors,
018-3632671 (Nady)
@SunnahHealthDrinks
Supermommalovesyou.blogspot.com

No comments:

Post a Comment