Thursday 6 November 2014

FIELD TRIP: Taman Rama-rama & Reptilia...Part 2

Salam Qaseh to all momies out there,

Mama nak sambung STORY of our excitement field trip.


 Ini story pasal IKAN. Tapi lain yang disuruh tengok lain yang mereka buat. Sel-sel otak mereka sedang berhubung! hi hi hi.. Buat lah nak, asalkan kamu semua bahagia.


Masa ni kami dah nak sampai di garisan penamat. Plus masing-masing penat dan kelaparan. Tapi anak-anak still lagi cergas dan boley berlari-lari dalam MUZIUM ni. Dalam muzium ni semua 'bangkai' serangga yang telah diawet dan dicerminkan. You know what, my hensem boy still jugak takut dengan butterflies even yang telah diawet pon. Hmm...I'm thinking of something horrible happened to him yang berkaitan dengan rama-rama. Tapi apa ye?! Coz sebelum ni memang tak pernah pon dia exposed dengan serangga bagai. May be 'auta' je ni..


.Peacock.


See..how excited nya dia bila tengok peacock bukak ekor! Sebelum ni tak pernah tengok, hanya sekadar di TV je..Bia real depan mata ini lah jadinya. Semangatnya tu lain macam. Mama papa panggil pon buat tak tau je. #anakohanak yang besar gedabak macam ni tak takut plak. sekecik-kecik butterfly tu yang dia takutkan.. LUCU plak mama rasa. Kalau u olls nak tau, dulu abang long ni penah imaginasi peacock ni guna berus water colour je. He pronounce peacock as 'pichok' at that time. Try jugak scroll cari gambar yang dia buat ala-ala ekor 'pichok' kembang guna berus tu, tapi mana hilang ntah. Tinggi imaginasi budak ni.

Nak disambung ceritanya, rezeki anak-anak dapat lihat ULAR memanjat ranting kayu masa kitorang kat sana, then bila balik rumah si abang yang berimaginasi tinggi ni gentel kain yang mama tengah dok lipat tu dan dijadikan SNAKE, hmm..creative..minat sangat la tu...

Cuba spotted something dalam gambar ni. Tak tau nak kata apa dah. Kami memang dah flat sangat-sangat time tu, and he still kat sangkar peacock tu. Bila diberi green light je terus berlari ke sana. Padahal elok-elok je dok tengok burung kaler-kaler ngan adik-adik, bila mama cakap ' Abang nak gi tengo 'pichok' ke? Pegilaa, tak orang dah kat sana..' Dengan cargas nye dia terus berlari tanpa memandang ke belakang. ha ha ha.. Seronok sangat bila diberi green light. Rasanya dah boley agak binatang kesayangan dia. 
PEACOCK..!





Tengok lah hasilnya..Muka PENAT kan?! 
Hi hi hi kesian abang..




Finally, they got their UPAH. Tak pe lah sekali sekala makan jajan kan. Time-time darurat macam ni la anak-anak dapat merasa junk food. hi hi hi..


Introducing our precious anak-anak syurga!
ABANG LONG
Ahmad Nabil Haziq

 KAKAK
 Alisya Humaira

ADIK
Arissa Humaira


Dalam kereta pon dapat upah makan jugak.
Kesian diorang kepenatan gara-gara field trip ni.

Mereka happy, mama papa pon happy!

Alhamdulillah...berjaya meg'happy'kan anak-anak dengan cemerlang. Paling penting sekali tanpa penggunaan stroller. Mereka bebas meneroka. Exposed pada benda-benda kotor. Itu perlu untuk perkembangan otak mereka. Saya bangga bila mengaplikasikan konsep HOMESCHOOLING di rumah walaupun saya seorang ibu yang bekerjaya. Didikan ibu bapa adalah asas yang paling penting untuk KEJAYAAN anak-anak kelak. InsyaALLAH..


.Semoga bermanfaat untuk perkongsian bersama.

Tidak ada tujuan untuk menyinggung perasaan mana-mana pihak. Entry ini adalah bertujuan untuk menyuntik semangat para ibu bapa di luar sana untuk menerapkan konsep pembelajaran dirumah.
Spending with enough quality time is better then never!

Babai...

No comments:

Post a Comment